Viimeinen artikkeli: nimet päidemme päällä

WoW-lehden taival on päättynyt, mutta kiitokseksi lukijoille tarjoamme vielä pari viimeistä yllätystä. Ensimmäinen niistä on Jussi Omaheimon erikoisartikkeli pelihahmojen nimeämisestä. Ota vierelle kupponen kuumaa ja valmistaudu pitkään lukuhetkeen, sillä lehdessä tämä artikkeli olisi vienyt kuvituksineen kuudesta kahdeksaan sivua.

-----

Juustomerkkejä, sankareita jumaltarustoista, filosofeja, henkilöitä kirjoista, televisiohahmoja, lapsuuden lempinimiä, tyttöystäviä, Tolkienia... Niistä on pienet WoW-hahmot tehty – ainakin parhaimmillaan. Tältä asia vaikuttaa myös aihetta käsittelevien artikkelien lukemisen, tunteja kestäneiden nimitietokantojen tonkimisen sekä Azerothissa vastaan tulleiden pelaajien haastattelemisen jälkeen.

Ainoa maailman kaikkia ihmisiä, paikkoja ja asioita yhdistävä asia on se, että niillä on nimi. Nimeäminen on perusteko, jonka avulla maailma alkaa järjestyä. Nimet sisältävät aina enemmän kuin kirjaimet: Hannes on todennäköisesti ihmisen, miehen ja hieman vanhemman henkilön nimi. Ihmismaailmassa on yleisnimiä, erisnimiä, etunimiä, suvun nimiä, lempinimiä ja hellittelynimiä. Ihmisyhteisöjä kartoittaneiden tutkimusten mukaan maapallolta ei ole löytynyt yhtään sellaista heimoa tai yhteisöä, jonka jäsenillä ei olisi nimiä.

Nimeämisessä on myös magiaa ja voimaa. Rocktähdet ja uskonnollisen valaistumisen kokeneet saavat uuden nimen, vielä syntymättömillä lapsilla on kutsumanimi jo ennen syntymää ja nimen kautta kuolleitakin voidaan muistella. Nimiin liittyy myös taikauskoa ja tabuja: Jumalan nimeä ei saa lausua turhaan tai Voldemortin nimeä ääneen. Toisaalta jotkut uskovat kaikilla asioilla olevan tosinimen, jonka lausumalla kyseistä oliota voi hallita.

Nimeämisen hetki

Ihmismaailmassa nimet ovat keskeisessä osassa, entä kuinka digitaaliset minämme Azerothissa? World of Warcraftissa uuden hahmon nimeämistilanne on ainakin epäjuhlallinen. Edessäsi on vain pieni laatikko, johon hahmon nimi pitäisi kirjoittaa. Ensimmäistä kertaa peliä pelatessasi et todennäköisesti tiedä paljoakaan pelin maailmasta tai tulevasta hahmostasi. Hyvän nimen antaminen voi tuntua vaikealta, ellei peräti mahdottomalta tehtävältä.

Ensimmäisellä hahmolla pelattuasi on seuraavan nimeämisestä jo tullut helpompaa. Pelimaailman paikkojen ja tekoälyhahmojen nimien perusteella maailma on alkanut hahmottua. Esimerkiksi lyhyet ja voimakassointiset nimet, kuten Gurgulit ja Gryshkat, ovat örkkejä, Steelgrillit ja muut vempaimet ovat goblineja, Thistlefizzien kaltaiset hörhöilyt gnomeja ja niin edelleen. Nimet ohjaavat samankaltaisuuksien kautta pelaajaa paikkojen, hahmoluokkien ja rotujen tunnistamisessa.

Tosin poikkeuksiakin on. Antropologiasta valmistunut brittiläinen WoWin pelaaja James Kirby kertoi tutustumisestaan Gnomepriest-nimiseen hahmoon Undercityssä.

– Koska kyseessä kuitenkin oli epäkuollut maagi, kysyin pelaajalta mistä moinen nimi. Hän vastasi, ettei ollut keksinyt mitään muuta! En ihmettele, sillä samainen pelaaja kyseli minulta tämän jälkeen kuukausien ajan tauotta aivan uskomattoman typeriä kysymyksiä. Joko hän oli muuten vaan pihalla tai sitten ammattilaisgriifferi, James naurahtaa.

Nomen est omen

Moni pelaaja on keksinyt Gnomepriestiä kekseliäämmän nimen. Eikä se vaadi kuin hieman ajan käyttämistä hahmoa nimetessä. Toki nimen voi myöhemmin vaihtaa maksamalla kahdeksan euroa, mutta muutaman minuutin pohdinnalla säästää rahaa. Tosielämässä emme valitettavasti osallistu itsemme nimeämiseen, mutta täälläkin vanhempien huonosta tyylitajusta pääsee eroon 30 eurolla. Sen verran etunimen muutosilmoituksen rekisteröinti maksaa maistraatissa.

Nimen huonous tai hyvyys riippuu lopulta pitkälti henkilökohtaisista arvostuksista. Nimi näyttäytyy erilailla erilaisen historian omaaville. Nimi ei svengaa, jos typerä yläasteen opettajasi omasi nimen. Toisaalta voit arvostaa nimeä, jos se viittaa ihailemaasi ihmiseen.

Toisaalta hyväkin nimi voi antaa väärän vaikutelman. Näin hämääntyi eräskin pelaaja, joka luuli suorittaneensa tehtäviä hieman normaalia sivistyneemmän pelaajan kanssa. Hieman myöhemmin hänelle selvisi, että hahmon nimeltään Alighieri pelaaja ei suinkaan ollut Dante-tutkija, vaan vain pöllinyt nimen Ali G:stä.

Joitain asioita nimien hyvyydestä ja huonoudesta voidaan silti sanoa, ja hyvin usein pelin foorumeilla puhkeaakin keskustelu nimistä. Keskustelujen lisäksi pelin nimistöstä on saatavilla oikeita tilastoja pelin tietokannasta sekä addonien avulla kerättyinä census-tietokannoista.

Nimet pelissä

WoWin nimet ovat yhdellä tapaa oikean elämän nimiä henkilökohtaisempia: WoWissa nimi on teknisesti varmistetusti ainutkertainen. Yhdellä palvelimella jokainen nimi on käytössä vain kerran. Toki Suomessakin kaikki sukunimet ovat suojattuja, eikä niitä saa ottaa omaan käyttöönsä ilman sukusuhdetta, mutta silti aika monella suomalaisella on täysi nimikaima.

Euroopassa WoWia pelataan noin 265 palvelimella, joten Euroopan suosituimmat nimet ovat käytössä reilusti yli 200 kertaa. Melkein kaikilta palvelimilta löytyvät esimerkiksi Messi, Bear, Asdfghjkl ja yleisimmät englanninkieliset etunimet Bob tai Jim. Fear-, Sad- tai Happy-tyylisiä yksinkertaisia kuvailevia nimiä on myös paljon. Kantaaottavia wowsucks-tyylisiä nimiä on tasaisesti palvelimilla, kuten myös pelin hahmojen nimiä tai niiden muunnoksia (esimerkiksi Garrosh).

Kaikki eivät ehkä tätä tiedä, mutta World of Warcraftin pelinjohtajat voivat vapauttaa käyttöön sellaisia nimiä, joiden kantajien hahmot ovat olleet inaktiivisia kauan. Tätä voi kysyä tiketillä pelin kautta.

Aksentteja

Nimien ainutkertaisuus on aiheuttanut ärsyttävän ilmiön. Koska moni haluaa saman nimen, ovat pelaajat oppineet käyttämään nimissään aksentteja. Tästä seuraa, että paladiineja löytyy kaikkien maanosien palvelimilta tuhansittain kaikilla aksenttivariaatioilla: Wíngs, Wìngs, Wïngs ja niin edelleen.

Usein aksenttienkäyttäjät eivät suuremmin pohdi, kuinka aksenttien on tarkoitus muuttaa sanan lausuntaa. Aksenttinimen tarkoituksena on vain muuttaa nimeä teknisesti, mutta lausua se silti alkuperäisen nimen tavoin. Useat pelaajat kuitenkin yrittävät vaistonvaraisestikin lukea nuo Ðæthdêälér-nimet aivan oikeiden aksenttimerkintöjen mukaisesti.

Aksenttiongelman on pelaajien lisäksi tiedostanut Blizzardkin. Pohjois-Amerikan testipalvelimilla kävi 4.3-päivityksen aikoihin aksentit nimistä kieltänyt muutos. Se ei koskaan päässyt itse päivitykseen saakka. Ongelmallinen muutos olisi ollutkin, koska monissa kielissä aksentit ja umlautit ovat osa kielen oikeinkirjoitusta.

Palatinus, Palatinus, Palatinus...

Kaikkein yleisintä nimeä aksenttiversioineen on liian vaikea laskea, mutta nimien yleisyydestä on kuitenkin saatavilla tilastoja. Wow Insider -sivusto julkaisi reilu vuosi sitten Guildoxin tilastojen pohjalta suosituimmat nimet hahmoluokittain. Panda-nimien lista on koostettu erikseen viikko MoPin tulon jälkeen.

 

Top 10 -nimet hahmoluokittain

Warrior

Glitterstorm
Cleaveland
Ragebar
Brostorm
Cleaveage
Ragestarved
Sunderwear
Executie
Skillstorm
Sunderpants

Paladin

Bubbleøseven
Palatinus
Judgemental
Layonhooves
Phailadin
Bovinestorm
Bulladin
Unstopbubble
Thrasius
Popmybubble

Hunter

Arrowdynamic
Dontlosmebro
Actæon
Eatshot
Idtrapthat
Badshot
Jæger
Bowme
Aktaion
Autoshots

Rogue

Hemotherapy
Recuperate
Picksprocket
Mercader
Envenom
Sapntap
Backstabbath
Altaìr
Sapntickle
Daggz

Priest

Crossblesser
Vescovo
Powerwordhug
Shortonheals
Bandagespec
Faithmelter
Praystation
Vanhealin
Healium
Deepfriar

Death Knight

Lichborne
Scourgelord
Nexmilitis
Moraear
Lichslapped
Acherus
Plagueknight
Mydk
Frozenknight
Getoverhere

Shaman

Beershock
Shampon
Shocknorris
Shockolate
Shampayne
Budlightning
Shockaholic
Shammurai
Alestrom
Beeroism

Mage

Grimsheeper
Foodspec
Portals
Sheepwithme
Mageulook
Harryportal
Fröstitute
Merlìn
Refreshments
Pyrophobia

Warlock

Waerloga
Lockybalboa
Fearoshima
Draintrain
Soldursoul
Dotctor
Warlokholmes
Wreckquiem
Taterdotz
Benaflock

Druid

Voodrood
Treesus
Owlkapwn
Starsurge
Owlcapone
Thornstar
Owlcapwn
Menopaws
Clawandorder
Restofarian

Monk

Brewslee
Pandamonium
Kegroll
Jetchi
Bambooze
Monk
Daftmonk
Shenzu
Brewswillis
Brewtality

Suurin osa suosituimmista nimistä liittyy peliteknisiin asioihin, kuten juuri hahmoluokkaan. Listalta löytyy toki hauskojakin väännöksiä. Lainoja on ainakin Warhammer 40.000:sta, Kreikan mytologiasta, Assassin’s Creedistä ja niin poispäin.

Listaa lukiessa kannattaa myös muistaa, ettei suurin osa yleisimmistä nimistä ole main-hahmojen nimiä. Pelin mahdollistaessa uuden hahmoluokan tietylle rodulle luo moni pelaajista uudelle yhdistelmälle alt-hahmon. Pelin kaikista hahmoista leijonanosa on alt-hahmoja. Näiden hahmojen nimeämiseen ei aina panosteta. Top-listoilta erottuvatkin selvästi kääpiö-shamaanit tai taureeni-paladiinit.

Erilaisia suhtautumisia nimiin

Intohimoisimmin hahmojen nimiin suhtautuvat roolipelaajat. Heille suosituimpien nimien listalta ei montaa käypää nimeä löydy. Roolipelaajalle hahmon nimi on osa sen identiteettiä. Nimen on oltava vahva ja pystyttävä kantamaan hahmon toimintaa ja tarinaa.

Nimi on roolipelaajalle myös osa pelikokemusta: monet roolipelaajat poistavat pelin käyttöliittymästä nimilaattojen näkymisen, koska nimen täytyy tulla hahmon tietoon hahmojen keskinäisen keskustelun kautta.

Rp-palvelimien nimipolitiikka on tiukempi, mutta näilläkin palvelimilla nimien valvonta perustuu pelaajayhteisön omiin ilmoituksiin. WoWin nimistöä tutkineen Charlotte Hagströmin mukaan rp-palvelimilla hahmojen nimet eivät kuitenkaan laadullisesti juuri eroa pvp- tai pve-palvelimien nimistä. Tämän hän arvelee johtuvan joko siitä, että suurin osa pelaajista rp-palvelimella ei oikeasti roolipelaa, tai sitten siitä, että muillakin palvelimilla pelaajat kaikesta huolimatta pitävät nimeämistä tärkeänä osana peliä.

Saman tutkimuksen mukaan Alliancen ja Horden hahmojen nimeämistavoissa ei ole suuria eroja: nimet ovat yhtä outoja, hauskoja tai omaperäisiä kummallakin puolella. Ainoastaan aloitusalueilta hahmojen nimistä löytyy selvästi hutaistumpia alt-nimiä. Toisen poikkeuksen muodostavat bank- tai cash-päätteiset pankkialtit.

Roolipelaajalle hyvä nimi on sellainen, että se soveltuu pelimaailmaan eikä viittaa itse pelaamiseen tai pelin ulkopuoliseen maailmaan. Roolipelaajalle eivät siis kelpaa nimeksi MacGywer tai Kahvinkeitin. Mmo-pelejä roolipelaava Antti Rauramo muotoili roolipelaajan nimeämisstrategian selkeimmällä tavalla.

– Nimen täytyy ehdottomasti olla pelimaailmasta. Tämä tarkoittaa joko sellaista nimeä, jonka kyseisessä maailmassa asuvat vanhemmat antaisivat lapselleen, tai nimeä, jota hahmo voisi realistisesti ottaen käyttää itsestään. Nimi luo myös rajoja ja oletuksia hahmon käyttäytymisestä. Jos jollain esimerkiksi on kovin väkivaltainen nimi, ei tällaisen hahmon tulisi osallistua julkisiin hauskanpitoihin, vaan pysytellä syrjemmällä ja piilossa, kuvasi Antti nimeämistä.

Roolipelipalvelimilla pelaava Tina Jill Dee van Dalfsen-Friborg kertoi tutkivansa huolellisesti pelin lorea aina ennen uuden hahmon luomista.

– Tietoa löytyy netistä helposti. Kaikilla peleillä on hahmojen nimeämiseen liittyviä sivustoja. Vaikka en aikoisikaan roolipelata hahmolla, yritän aina valita nimen, joka sopii pelin loreen ja haluamalleni hahmolle. Tällä tavoin saatan innostua roolipelaamaan, vaikka se ei alkuperäinen tarkoitus ollutkaan, Tina kertoi.

Hän oli myös ainoa haastateltu pelaaja, joka käytti netistä löytyviä nimigeneraattoreita, nimien etymologiaa esitteleviä sivustoja sekä esimerkiksi lapsien nimeämistä helpottavia sivustoja.

Jatkuu ensi nimessä

Joskus oikeassa elämässä sisarusten nimet alkavat samalla kirjaimella muodostaen kätevän (tai ärsyttävän) nimisarjan. Useampi haastateltu wowaaja kertoi pelaavansa peliä osittain ”samaa hahmoa pelaten”. Main-hahmon vaihtuillessa sekä altien ja proffuajien nimistä haluttiin kuitenkin syntyvän yhtäläinen perhekatras.

Hahmosarjaa saattaa yhdistää idea. Nimiperhe saattaa muodostua sarjasta muotoiltuja hedelmien nimiä: Citronius, Aplenius ja Bananius. Tai joku on saattanut ottaa nimensä Impaled Nazarenen levyjen nimistä kirjaimia hieman muutellen. Joillakin hahmojen nimet tulevat esimerkiksi lempikirjasta.

Lisäksi nimi voi jatkua tai siirtyä jopa pelistä toiseen. Haastattelin WoWissa aktiivisesti raidaavaa ja saavutuksia keräilevää Zinkoa hänen hahmojensa nimistä. Zinko kertoi käyttäneensä kyseistä nimeä nettinikkinä jo vuodesta 1997. Päähahmonsa nimeen hän joutui edellisen palvelimenvaihdon yhteydessä lisäämään aksentin, jolloin nimestä tuli nykyinen Zinkö.

Hänen hahmonsa nimi juontaa juurensa espanjan luennolle, jolla oli sivuttu rumien puhumista espanjaksi. Nimi vääntyi omaan suuhun sopivaan asuun sekavasta Meksikon espanjan slangisanasta. Aluksi nimi oli käytössä BatMUD-hahmolla. Kyseisestä pelistä on Zinkolle valunut muitakin nimiä, kuten sammakkojumala Burglefloogahin mukaan nimetty paladiini Burgle.

Aloittaessaan WoWin pelaamisen vuonna 2008 Zinko nimesi ensimmäisen WoW-hahmonsa. Sen jälkeen tuon nimen ympärille on syntynyt kokonainen alt-perhe: Zinkobie, Zinkotar, Zinkoliina, Zinkonymous, Zinnukka ja Sipuliina. Tärkeää nimiperheessä onkin tunnistettavuus.

– Kiltakaverit pysyvät helpommin selvillä, kuka milloinkin on kyseessä, kun nimet ovat lähellä mainin nimeä, Zinko toteaa.

Nimillä on merkitystä

Zinko kertoo henkilökohtaisesti pitävänsä sopivalla tavalla pösilöistä nimistä, kuten Isokolmonen, Angryspede tai MopoSavuttaa.

– Mutta kyllä nimillä on merkitystä. Monesti ne antavat jo kättelyssä jonkin sortin kuvan kantajastaan. Eniten ärsyttävät nimet, joiden kirjoittaminen on mahdotonta ilman copypastea. Puhumattakaan esimerkiksi rasistista nimistä, jotka pistävät näkemään punaista ja klikkaamaan heti report-nappulaa, Zinko sanoo tiukasti.

– Pari kertaa on myös hymyilyttänyt, kun on huomannut kaverin nimenneen lapsensa mukaillen sitä rakkainta pelihahmonsa nimeä. Onpa tiedossa myös tapauksia, joissa kihlasormuksiin on kaiverrettu rl-nimien sijaan pelihahmojen nimet, Zinko kertoo.

Hän toivoisikin peliin mahdollisuutta antaa hahmoille myös sukunimen, jolla voisi juhlistaa peliavioliittoja tai killan yhteenkuuluvuutta.

Inhokit ja kielletyt nimet

WoWissa on automaattinen ennakkosensuurilista. Pelinjohtajat voivat myös pakottaa jo tehdyn hahmon vaihtamaan nimeä, mikäli siitä on valitettu ja se on epäsoveliaaksi todettu. Kaikkein törkeimmistä nimistä voi saada jopa lopullisen bannin peliin.

Sensuurilistalta löytyvät tietenkin kirosanat, mutta roolipelaajiakin on ajateltu: peliin ei voi luoda hahmoja muista fantasiatarinoista. Tietenkin käytännössä tämä näkyy lähinnä siten, että vastaan juoksee Legholazeja tai Harrypóttereita. Näistäkään nimistä ei pelaajien keskuudessa yleensä pidetä. Hahmonsa tällä tavoin nimeävien pelaajien oletetaan usein olevan epäluovia, pelaavan huvin vuoksi tai vain koska ystävä pakotti.

– Mielestäni hahmojen nimeäminen kertoo paljon pelaajan asenteesta pelaamiseen. Lolkillerit ja Ipwnnubsit eivät varmasti ole roolipelaajia, kuten James asian ilmaisee.

Eräässä mielessä World of Warcraft on fantasiapelinä roolipelaajien isoamaa puhdasta maailmaan eläytymistä vastaan. Pelin omat tekoälyhahmotkin, kuten Haris Pilton tai Harrison Jones, viittaavat nekin tosielämän tai muiden populaarikulttuurin hahmoihin.

– Kaikki fantasia viittaa itseensä, koska fantasiaa ei edes olisi ilman kirjoissa, roolipeleissä, peleissä ja filmeissä luotua yhteistä ymmärrystä siitä, mitä siihen kuuluu. WoW sisältää parodiaa ja viittauksia itsensä ulkopuolelle: Ashzarassa on kivijätti Balboa ja Gurubashi-areenalla Short John Mithril.

Jamesille hahmon nimi kelpaa roolipelitarkoituksiinkin, kunhan se vain on tarpeeksi nokkela ja omaperäinen. Suurempana ongelmana hän pitää suurissa kaupungeissa hiihtäviä kullanmyyjiä satunnaisgeneroituine belindaosihfof-nimineen.

Nokkelia nimiä ovat myös nimimäiset henkilökohtaiset asiat. Niitä ovat hieman muunneltu oma sukunimi, pelaajan lemmikin tai vaikka poikaystävän nimi. Joskus vitsinimet eivät ole enempää kuin tylsiä alatyylisiä mainostauluja, mutta parhaimmillaan niissä voi olla kekseliäisyyttä naurattamaan. Ainakin itse olen ollut katketa nauruun huomattuani tittelin kera valmiiksi leivottuja nimiä, kuten hahmo Internet tittelillä the Explorer, Crusader Aura, Elder Berry, Salty Nuts tai hahmo nimeltään Dear killassa Princess Celestia.

Jokunimitähä

Kaikkein yhdentekevimmin nimiin suhtautuvat pvp-pelaajat. Pvp-pelaajille pelaajan oma taito on usein tärkein ominaisuus ja hahmon nimen on tarkoitus toimia vain omistajansa nimimerkkinä. Välillä pvp-pelaajalle riittävät ärsyttävimmät lollerrzgamer-nimetkin.

Pvp-pelaajillekin nimi on osa pelaajan kuvaa. Nimi muistuttaa aiemmista chattikeskusteluista sekä edustaa pelaajan historiaa, tunnettuutta ja luotettavuutta. Kuuluisimmat pvp-pelaajat ja striimaajat tulevat osin ulos hahmonsakin nimestä ja esiintyvät oman naamansa ja nimensä kanssa.

Boy-, kid- ja girl-loppuisten nimien suosio – muissakin digitaalisissa peleissä – perustuu todennäköisesti niiden helppouteen. Kaksiosaiset epänimet (esimerkiksi Pawnboy) ovat helppoja muistaa toisin kuin pohditummat ja pidemmät nimet. Esimerkiksi hienon ainutkertaisen nimen Alendrianan olen onnistunut kirjoittamaan makroihini lähes puolet kerroista väärin.

Myös lausenimet sekä leetspeak-nimet ovat pelaajayhteisön epäsuosiossa. Niistä parhaille moni kuitenkin myöntää naureskelevansa. Niissäkin suurin ongelma lienee siinä, että nimet eivät muuten koskaan ole Ipwnu- tai Iwillrockyou-tyylisiä lauseita.

Kuvailevat nimet

Tyhmien nimien lisäksi helposti muistettavia nimiä ovat kuvailevat nimet. Niitä on oikeassakin elämässä paljon. Eksoottisilta kuulostavat ulkokieliset nimetkin tarkoittavat melko usein jotain. Venäläinen nimi Vladimir tarkoittaa esimerkiksi Maailmanhallitsijaa.

Eräs vastaani tullut pelaaja kertoi käyttävänsä hahmonsa nimeämiseen aina käännöskonetta. Mikäli oudolle kielelle käännetty sana (hän käänsi usein Suomeen) kuulosti tarpeeksi hyvältä, tuli siitä hahmolle oiva nimi.

Sillä on tietenkin merkitystä, kuvaileeko nimi hahmon olemusta (Longbeard) vai pelaajaa itseänsä (Gamerboy03). Hahmoja kuvaillessa on örkkien nimissä vaikkapa torahampaat, vasara tai huuto. Worgenin nimestä voi löytää viitteitä turkkiin tai kynsiin. Hahmoluokka tai pelityyli voivat myös vaikuttaa nimiin: varkaat ovat ovelia, tikarein varustettuja hiipiviä varjosankareita ja usein tämä näkyy niiden nimissä.

Kaikkien aikojen parhaan WoW-hahmonimen valitseminen ei yleisen mielipiteen mukaan tälläkään menetelmällä vielä onnistu. Useampikin haastattelemistani pelaajista piti kuvailevia nimiä lopulta tylsinä. Tämän täytyy johtua niiden yleisyydestä ja yleisnimimäisyydestä – ne eivät tunnu omaperäisiltä.

Toisaalta nimen omaperäisyyskin on suhteellista. Vuosia sitten tein peikko-shamaanilleni nimen sattumanvaraisesti näppäimistöä painellen. Valitsin random-tavuista nimimäisemmät kirjainyhdistelmät. Nimi oli oikein ainutlaatuinen, peikkomainen äänteiltään ja muutenkin hyvä. Myöhemmin huomasin nimen olevan erään afrikkalaisen valtion toiseksi suurimman kaupungin nimi. Nimiä pursuavassa maailmassamme edes ”kissa näppäimistölle kävelemään” -metodi ei näköjään takaa ainutlaatuista nimeä.

Populaarikulttuurin kollektiivisesta muistista

James Kirby on kiinnostunut sankarihahmojen nimien kierrättämisestä käytännössä ja teoriassa. Hän on pelannut WoWia vanillasta saakka yhteensä noin 40 hahmolla. Tälläkin hetkellä Jamesilla on tähtäimessä täysitasoiset hahmot kaikissa hahmoluokissa. James pelaa sujuvasti pvp:tä, pve:tä ja rp:tä.

– Olen pelannut roolipelejä vuoden 1982 D&D:stä alkaen, luen sarjakuvia ja katson scifi- ja kauhuelokuvia. Tältä pohjalta jatko-opiskelijan akateemiset pyrintöni yliopistossa suuntautuivat myyttien ja legendojen tutkimiseen ja WoW-hahmojeni nimien kokonaisuus on värittynyt oudoksi sateenkaareksi, James kertoo.

Jamesin hahmoista useampikin on sarjakuvista.

– Joskin näistäkin nimistä moni oli lainattu jo kyseisiin sarjakuvateoksiin. Hellboyta lukiessani törmäsin epäkuolleeseen henkisoturiin nimeltään Koshchei. Koshchei on sankarihahmo venäläisessä kansanperinteessä. Tällä nimellä syntyi pitkäaikaisin shamaani-hahmoni. Toinen shamaanini on nimeltään Djavoli, joka tarkoittaa tšekin kielellä ”paholaisia”. Tämän nimen sain vanhasta 2000AD:n vampyyreitä ja toista maailmansotaa sekoittaneesta sotatarinasta Fiends of the Eastern Front. Tarinassa vampyyrien teurastama kuoleva sotilas kirjoittaa tämän sanan seinään varoittaakseen muita.

Sen lisäksi James on nimennyt hahmojaan Uhrilampaista, Salaisista kansioista ja joistain todella oudoista lähteistä. Paladin Gustavius oli luontodokumentista bongattu jättikrokotiili, Rajagarj Intiassa nähty outo mutanttinorsu ja Pontalotte oli Jamesin yliopistoaikoinaan lehteen piirtämä väkivaltainen piirroshahmoklovni. Myös Jamesin ensimmäinen D&D-hahmo elää taas WoWissa, vaikka oikeasti tämä seivästyi karmealla tavalla kuoliaaksi jo vuonna 1983.

Hahmojen nimien lainailu ei siis Jamesin mukaan ole lainkaan epäluovaa toimintaa. Se on oikeastaan kaiken tarinankerronnan ydin. James on sitä mieltä, että mmo-pelit ovat tarinankerronnan nykyaikainen jatkumo, jossa osa näistä kollektiivisesti jaetuista ideoista ja hahmoista jatkavat elämäänsä. Kyse on digitaalisesta versiosta yhteisön suullisesta kerrontaperinteestä.

– Luulenpa Joseph Campbellin kirjan Sankarin tuhannet kasvot ajatuksen pitävän kutinsa. Tarinoiden sankarit ja myytit, eri puolilta maailmaa, sisältävät aina samat piirteet. Ensin täytyy ymmärtää itsensä, sitten löytää voima ja sen jälkeen kellistää pahuus vastoinkäymisten sarjan kautta, James toteaa ja mutisee samalla sivujuonteena juuri tämän Joseph Campbellin kirjan vaikuttaneen George Lucasiin tämän kirjoittaessa Star Warsia.

Ehkä voisi siis ajatella, että WoWin pelaajat ovat 11 miljoonat kasvot omaavia sankareita. James jatkaa ajatustaan:

– Kaikkien meidän pelaajien suorittamat haasteet, levelöinnit, grindaukset ja raidaaminen jatkavat suoraan sankaruuden perintöä. Kun asiaa miettii tästä näkökulmasta, kannattaa omalle hahmolleen todella antaa kunnon nimi, sellainen joka täydentää osuvasti juuri sinun henkilökohtaisen tarinasi.

– Eli taidanpa seuraavaksi aloittaa uuden örkki-warrun, Munanleikkaajan, ja juoda vähän olutta levutellessani, James sanoo ja nauraa räkäisesti päälle.

Sankareita sarjakuvista, laajaa oppineisuutta, vivahteita useista eri kielistä, hienoja teorioita populaarikulttuurin kollektiivisesta sankarinimimuistista… Olisi mukava, jos niistä pienet WoW-hahmot olisi oikeasti tehty, mutta olemme silti onnistuneet nimeämään pelihahmomme keskimäärin aivan miten sattuu. Näinhän se ihminen toimii, mutta onneksi monenlaisuutta voi pitää rikkautena nimistössäkin.

Jussi Omaheimo
 

Lähteet:

Suosituimmat luokkakohtaiset nimet: Most Popular WoW Character Names By Class

Charlotte Hägström, "Playing with names: Gaming and Naming in World of Warcraft", kirjassa Digital Culture, Play, and Identity - A World of Warcraft Reader.

Nimen vapauttaminen: Requesting a Name be Released for Reuse

Apua ja innoitusta kuvaileville nimille löytyy esimerkiksi Wow Insiderin artikkelista ”WOW Rookie: How to pick a good name when all the good ones are taken”

Tutkimusten mukaan verkosta löytyviä nimigeneraattoreita käytetään melko vähän. Netistä löytyy kuitenkin tylsiä nimigeneraattoreita paljon laajempia nimistöjä käsitteleviä sivustoja, kuten: