Hunter Mists of Pandariassa

Talentit uusiksi

Vaikka hunterin perusmekaniikat eivät tule juuri muuttumaan MoP:issa, luokan talent-erikoistumiset ovat kokeneet useita muutoksia, joista erityisesti Beastmaster hunterin muutoksia ollaan odoteltu jo pidemmän aikaa. Samalla hunter tulee saamaan uudet talentit muiden luokkien tavoin.

Tämän uuden talent-järjestelmän idea on saada pelaajille enemmän valinnanvaraa talenteissa. Nykyään joka luokalla on ns. cookie cutter -buildit eli täysin samanlaiset valinnat, ja tästä Blizzard on yrittänyt päästä eroon. Ideana on antaa joka 15 tason välein uusi kolmen vaihdoehdon valinta. Näitä talentteja pystyy myös muutamaan lennosta esim. kesken raidin (ei kesken taistelun). Joten jos huomaat jonkun talentin olevan käyttökelpoinen kyseessä olevaan pomoon, voit valita talentit käyttämällä yhden dust of disappearancen nykysysteemin tapaan.

Uuteen järjestelmään on myös pyritty pistämään samanhenkisiä talentteja samaan portaaseen. Ensimmäisen porras on tällä hetkellä täynnä kykyjä, jotka parantavat hahmon liikkumista, kuten juoksupyrähdys Disengagen jälkeen, tai maahan Disengagen jälkeen jäävä verkkoansa, joka estää vihollisia tulemasta perääsi. Tällä hetkellä uusi järjestelmä tuntuu erittäin saumattomalta ja hyvin suunnitellulta, ja odotan innolla, että pääsen käyttämään sitä raideissa.

Hunter saa myös uuden talent-systeemin lemmikeilleen. Siinä pelaaja saa päättää jopa petin "luokan" eli pystyt muuttamaan kaikkien lemmikkiesi luokaksi esim. ferocityn, joka tekee suurinta vauriota. Niinpä eläinlajin valinta ei enää vaivaa, kun kun pystyy tekemään lempieläimestäsi minkälaisen tahansa. Vihdoinkin tankkina voi olla jopa kissa!

 

Taidot ja numerot

Kun Pandariaan sukeltaa ensimmäisen kerran, rupeaa nopeasti mietityttämään minne vanhat talentit katosivat. Suurin osa tärkeistä spekkikohtaisista talenteista on onneksi annettu kaikille metsästäjille taitoina ja passiivibuffeina, joita saa automaattisesti tasojen kertyessä. Niinpä jokaisella spekillä on samat  luokanperustaidot, ja itse spekistä riippuen saa eri taitoja, jotka tukevat juuri kyseistä erikoistumista. Tällaisiin taitoihin kuuluu mm. Beast Masteryn Bestial Wrath.

Erittäin tervetulleena uudistuksena hunter saa myös uuden kyvyn nimeltään ”Stampede", jossa on 3 sekunnin cast time ja 10 minuutin cooldown. Kyseinen kyky ottaa kaikki 5 lemmikkiäsi tallistasi samanaikaisesti ja käskee ne hyökkäämään kohteeseesi 10 sekunnin ajaksi.

Hunter saa myös uuden numeroarvon, joka on jo ennestään tuttu lähitaistelussa viihtyville hahmoluokille. Kyseinen uusi numero on nimeltään vihollisen väistökykyä laskeva expertise. Käytännössä joudut tuhlaamaan massiivisen määrän varusteista saatavia stattejasi, jotta pääset myös "expertise cappiin", jolla varmistat, ettei tule huteja ja myös lemmikkisi osuu osuu maaliin (nykyisessä WoWissa lemmikki saa expertise capin hit capista). Tämän muutoksen takana on varmasti tasapainoitus, sillä hunter on saamassa erittäin voimakkaita uutuuksia MoP:issa.

 

Hyvästit kuoleman vyöhykkeelle

Hunterin erikoisena vaivana on ollut alusta asti "dead zone". Sillä tarkoitaan hunterin ympärillä olevaa näkymätöntä ympyrää, johon ei voi ampua jousella tai pyssyllä. Kyseinen alue on tuottanut ainakin minulle paljon harmaita hiuksia, enkä ole varmasti ainoa. Nyt dead zone on poistumassa, ja pystymme vihdoin ampumaan vihuja naamaan lähitaistelussa.

Tämä muutos on huikea parannus sekä PVE- että PVP-huntereille. PVE-metsästäjän näkökulmasta voin nimittäin sanoa sen verran, että en tunne rakkautta raidissa, kun koko lössi kokoontuu samaan kasaan pomon viereen jotta parantajat pystyvät pitämään raidin ylhäällä. Silloin hunter ei pysty ampumaan pomoa, ja jos päätät seisoa vähän sivussa, parannuksen jäävät nopeasti saamatta! Uskon että juuri tämä on yksi syistä expertise-numeron tuloon, ja samalla huntereilta poistetaan kokonaan melee-aseet ja rogueilta poistetaan vastineeksi ranged-aseistus.

 

Talenttien listaus

Talenttejen joukossa voi olla myös joitain vanhoja talentteja. Pitäkää mielessä että kyseessä on beta joten talentit voi tulla melko varmasti muuttumaan.

Wowheadin Mists of Pandaria talent calculator

 

Tier 1 – liikkuvuutta parantavia talenteja

Posthaste – Antaa sprintin 4 sekunniksi käytettyäsi Disengagen.

Narrow escape – Kun käytät Disengagen aktivoit samalla Web Trapin joka, roottaa kaikki viholliset 8 jaardin säteellä 3 sekunniksi.

Exhilaration – Käytettyäsi Disengagen parannat itseäsi 15% max hp:sta.

 

Tier 2 – Crowd Control -kykyjä

Silencing Shot – Hiljentää maalin 3 sekunniksi.

Wyvern Sting – Nukuttaa maalin joksikin aikaa, Kun sleep rikkoutuu, se jättää dotin joka kestää 6s.

Binding Shot – Ammut nuolen pystyyn maahan vihollisten lähelle. Jos ne poistuvat nuolen läheisyydestä, ne stunnaantuvat 3 sekunniksi.

 

Tier 3 – selviytymistä auttavia kykyjä

Crouching Tiger, Hidden Chimera – vähentää Disengagen cooldownia 10 sekunnilla ja Deterrencen cooldownia minuutilla.

Aspect of the Iron Hawk – Tulee Aspect of the Hawkin tilalle. Hunter kestää 15% enemmän vauriota.

Spirit Bond – Kun sinulla on lemmikki, sinä ja lemmikkisi saatte takaisin 3% max hp:stanne 2 sekunnin välein.

 

Tier 4 – DPS-cooldowneja

Fervor – antaa 50 focusta 30 sekunnin välein sekä metsästäjälle että lemmikille.

Readiness – Nollaa kaikki cooldownit, jotka ovat kuutta minuuttia lyhyemmällä tauolla.

Thrill of the Hunt – 15% mahdollisuus saada seuraava focusta maksava shotti tai Kill Command ilmaiseksi.

 

Tier 5 – DPS-kykyjä

A Murder of Crows – Kutsuu parven korppeja hyökkäämään kohteeseen 30 sekunnin ajan. Jos käytät tämän kyvyn, kun maali on alle 20% kestostaan, kyvyn CD nollautuu. Minuutin cooldown ja 60 focuksen hinta. Triviaa: englanniksi korppiparvesta käytettävä nimi on todella "murder".

Dire Beast – Kutsuu toisen lemmikin hyökkäämään kohteeseen 15 sekunnin ajaksi. Aina kun Dire Beast tekee vauriota, saat 5 focusta. 30 sekunnin cooldown.

Lynx Rush – Käskee lemmikin ryntäilemään ympäriinsä 9 kertaa 4 sekunnissa ja tekee normaalin damagen jokaiseen kohteeseen, johon se hyökkäsi. Kyvyllä on 1,5 minuutin cooldown ja se on tuttu Zul'Amanin loppupomolta.

 

Tier 6 – AoE-kykyjä

Glaive Toss -  Heität kaksi keihästä kohteeseesi, ja kaikki jotka ovat tiellä ottavat vahinkoa ja hidastuvat. Pääkohde ottaa nelinkertaisen vaurion, ja terät tulevat myös takaisin ja takaisin tullessa myös tekevät vahinkoa ja hidastavat kohdetta. 15 sekunnin cooldown, maksaa 20 focusta.

Power Shot – kanavoit 3 sekuntia laukausta joka tekee 400% asevauriosta kohteeseen. Kohteet jotka ovat sinun ja pääkohteesi välissä ottavat 100% aseen damagen. Power shot myös tuuppaa viholliset nurin. Minuutin cooldown ja hinta on 40 focusta.

Barrage – Ammut nopeita laukauksia hahmostasi katsottuna eteenpäin 3 sekunnin ajan. Pääkohde ottaa 288% aseen vauriosta ja kaikki muut kohteet jotka ovat tulilinjalla ottavat 72% aseen vauriosta. 30 sekunnin cooldow ja hinnalla 40 focusta.

Nämä kolme viimeistä kykyä eivät ole vielä avoimessa betatestissä, sillä kyvyt saa vasta tasolla 90.

 

Speccien muutoksia

Yleisesti Blizzard koittaa siistiä kaikkien luokkien kykyvalikoimaa, ja siinä on onnistuttu ihan hyvin. Hunteriltakin katosi pari turhaa kykyä.

 

Beastmasterin uudet temput

Blizzard todella onnistui tekemään BM-hunterista erittäin houkuttelevan. Beastmaster sai oikean AoE-kyvyn, joka on passiviinen ominaisuus nimeltään Beast Cleave. Kun ampuu Multi-Shotin, kyky antaa myös lemmikille Beast Cleave -buffin 4 sekunniksi. Se mahdollistaa lemmikin iskujen osuvan kaikkiin lähellä oleviin kohteisiin.

Myös paljon odotettu Kill Command -parannus on saatu nyt tehtyä. Nyt pystyt käyttämään Kill Commandia  kun lemmikki on 25 jaardin päässä kohteesta 5 jaardin sijaan. Tämä on mielestäni yksi parhaista uudistuksista, koska vanha Kill Command tuntui siltä, ettei sitä juuri koskaan pystynyt käyttämään, vaikka se on Beast Masteryn tärkein kyky.

Myös Bestial Wrathin cooldown laskettiin yhteen minuuttiin, mikä tarkoittaa, että hunterit saivat juuri pelin parhaimman cooldownin. Minuutin CD mahdollistaa kyvyn täydellisen ajoittamisen pomotappeluissa, ja se menee sopivasti käsikädessä engineerien hanska-enchantin kanssa.

Go for the Throat ja Sic em’ on pistetty yhteen passiiivikyvyksi. Ne ovat tärkeitä vanhoja talenteja jotka on nyt käännetty tukemaan BM-specciä. Frenzyä on muuteltu hiukan enemmän sattumanvaraiseksi, mutta se antaa lemikille huomattavasti enemmän hastea loppupeleissä, ja Focus Firestakin on luovuttu.

Exotic Beasts ei enää anna lemmikeille lisää talentpisteitä, koska peteillä ei enää ole varsinaisia talenteja. Lemmikeille ainostaan valitaan minkä pet-luokan sille haluat. Exotic Beasts antaa kuitenkin kesyttää Exotic-luokan elukoita, joita muut hunterit eivät voi käyttää. Myös ja longevity on lisätty Exotic Bests -taitoon.

Kindred Spirits -talentilla sai ennen 10 lisää focus poolia sinulle ja petillesi, ja nyt siitä saa 20! Myös Invigoration on muutettu niin, että lemmikin iskuista on mahdollisuus saada 20 lisä-focusta. Se lisää Arcane Shot -sarjatulta entisestään, mikä tietenkin tarkoittaa lisää depsiä!

On sanamattakin selvää, että uusi Stampede-kyky on kaikista kovin BM-hunterille sillä specin mastery nostaa suoraa lemmikkien tekemää vauriota. Niinpä laumana kentälle ryntäävä 5 lemmikin valikoma tekee enemmän kuin muiden specien vastaavat. Kannattaa muistaa myös metsästää itselleen hyvät lemmikit kuten  Spirit beast ja Chimaera koska kaikilla lemmikeillä on edelleen oman pet-perheensä taidot, kuten kuten Chimaeran henkäys ja Spirit Beastin parannustaika.

 

Ja ne muut?

Survival- ja Marksman-huntereiden ainoat suuremmat muutokset tällä hetkellä ovat: Viper Venom (Survival) joka antaa 3 focusta joka kerta kun serpent sting tikkaa (3 sec CD) ja Steady Focus (Marksmanship) joka on vanha Improved Steady Shot. Jälkimmäiseen on uutuutena lisätty sivuvaikutus, joka antaa 3 ylimääräistä focusta jokaisesta ammutusta steady shotista.

Survivalin ja Marksmanshipin vanhat itsestäänselvät talentit on taas muutettu vakiotaidoiksi, mutta uudistuksia ei edellämainittujen lisäksi ole tullut. Niinpä tällä hetkellä hunterin Pandaria-specistä ylivoimaisesti kovimmalta tuntuu BM, koska se on tällä hetkellä niin sanotusti valmis. Kaksi muuta ovat varmasti vielä vaiheessa ja niistä ilmestynee uutta informaatiota lähitulevaisuudessa.