/gquit - WoW-lehti lopettaa tähän

 

Arvon lukijat,
 
Valitettavasti WoW-lehden taival päättyy tähän, ja viime vuoden viimeinen numero jää myös lehden viimeiseksi numeroksi. Kiitos kaikille lukijoille näistä vuosista.
Jos sinulla on voimassaoleva tilaus, sinulle on jo lähetty sähköpostia, jossa neuvomme kuinka toimia seuraavaksi.
Lukijoilla on varmasti asiaan liittyen monia kysymyksiä. Listaankin seuraavaksi asioita, joita varmasti  haluaisitte tietää.
 
-Saako lehtiä enää mistään?
 
Kaikki vanhat numerot pidetään saatavana Applen lehtikioskissa, josta ne voi ladata iPhonelle tai iPadille. Paperinumeroita emme myy itse, mutta niitä voi olla vielä saatavilla jossain.
Tutkimme keinoja tarjota kaikki olemassaolevat lehdet myös yhdella könttäsummalla eli eräänlaisena keräilypakettina.
 
- Miksi lopetatte lehden? Alkoiko se tuottaa tappiota? Loppuivatko lukijat? Tai ideat?
 
Iloksemme voimme kertoa, että WoW-lehdellä on koko sen ilmestymisajan ollut todella uskollinen vaikkakin rajallinen lukijakunta. Lehti pysyi tuottavana loppuunsa asti, mitä voi pitää todellisena ihmeenä. Itse World of Warcraftin hitaasti kutistuva pelaajakunta näkyi kuitenkin myös lehden kysynnässä. Uusia lukijoita alkoi tietyn pisteen jälkeen olla mahdotonta saada, vaikka vakaat fanit pysyivät mukana. Cataclysmin heikkenevä loppuvaihe ja Pandarian pienehkö paluupiikki näkyivät hyvin selkeinä lehdenkin myyntimäärissä.
 
Olisimme siis voineet jatkaa WoWia vielä jonkin aikaa, mutta sitä vastaan painoi haluamamme laatu. WoW-lehdellä oli ensimmäisestä numerostaan asti periaate, että jokaisen numeron piti tuntua erikoisnumerolta, joka säilöttäisiin hyllyyn tai kansioon useampia lukukertoja varten. Sitä varten lehden piti olla täynnä suuria erikoisartikkeleita sekä yleensäkin erikoista ja laadukasta sisältöä. Lisäksi lehden piti näyttää itse pelin tavoin tyylikkäältä. Tämän takia WoW-lehden joka numeron tuottaminen vaati runsaasti työtä ja stressiä lehden ideoinnista ja linjasta vastaavan allekirjoittaneen lisäksi muiltakin kirjoittajilta sekä erityisesti taittajilta. Teimme lehteä kuitenkin hyvin pienellä joukolla.
 
Itsenäisenä kustannustalona tuotamme muitakin lehtiä, jotka vaativat jatkuvaa panosta, ja Pandarian aikakaudella WoW-stressin määrä ei enää tuntunut järkevältä pelin ja siten myös lehden kutistuessa hitaasti ja varmasti. Vaihtoehtona olisi ollut tehdä laiskemman näköistä ja ohuempaa läpyskää, mutta ei se olisi ollut enää lehti, jota halusimme tehdä.
 
Ideatkaan eivät olleet vielä lopussa, vaikka en vuosia sitten olisi uskonut yhden pelin tarjoavan näin paljon kirjoitettavaa.  Ehdin jo suunnitella seuraavan numeron, jossa oltaisiin käsitelty esimerkiksi munkkitankkeja, Ahn-Qirajin retroraidausta, hyönteiskansojen imperiumeja, hahmojen nimeämistä ja törkeitä WoW-klooneja. Osa materiaalista ehti valmistua, ja yritän järjestää sitä jonnekin luettavaksi näin kiitoksena uskollisille lukijoille.
 
- Eikö Blizzard avustanut?
 
WoWin tehnyt Blizzard ja sen emoyhtiö Activision halusivat eräässä vaiheessa tehdä oman virallisen WoW-lehtensä, joten niitä ei kiinnostanut esimerkiksi mainostaa lehdessä tai esimerkiksi avustaa haastattelujen järjestämisessä. Se oli tosin myös hyvä asia, sillä se auttoi meitä pysymään harvinaisen itsenäisinä ja kirjoittamaan todella suoraan myös pelin huonoista puolista.
 
Ironista kyllä, Blizzardin virallinen WoW-lehti ei koskaan löytänyt linjaansa tai yleisöään. Se aloitti jälkeemme ja lopetti huomattavasti aikaisemmin. Tässäkin mielessä tuntuu, että onnistuimme oman lehtemme kanssa.
 
- Miltä nyt tuntuu?
 
Vaikka olo on hieman haikea lehden lopettaessa, jälkeen jää myös tyytyväisyys ja ylpeys. WoW oli koko ilmestymisaikansa laadukas lehti, jossa oli kunnianhimoista pelijournalismia. Tutustuimme ilmiöihin pelissä ja pelin ulkopuolella. Haastattelimme pelaajia ja pelijulkkiksia Suomessa sekä ulkomailla. Tutustuimme kotimaiseen peliyhteisöön ja toimme sen ääntä kuuluville. 
 
Yksi parhaista hetkistä lehden teossa oli kuulla, kuinka pelaaja kertoi löytäneensä lehtemme kautta uuden mieluisan killan ja tiiviin kaveriporukan, jonka kanssa tavattiin pelin ulkopuolellakin. WoWin hienoimpia puolia on pelikaverien löytäminen ympäri maailmaa, ja voimme sentään auttaa hieman tässäkin.
Jos pitäisi nimetä onnistumisiamme lehden kanssa, niitä olisivat ainakin seuraavat
 
1. Lähes koko Azerothin historian läpikäyminen lore-artikkeleissamme.
2. Pelin huonoja puolia käsittelevä "synkkä" teemanumero.
3. Azerothin kokkireseptien toteutus tosimaailmassa.
4. Maailman kovimpien raid-kiltojen haastattelut ja korkean taitotason pelaajien tuottamat pelioppaat
5. WoWin sisäisten alakulttuurien, kuten twinkkien, multiboxaajien ja ropettajien esille tuominen.
 
Tarkoitus oli tarjota kokonaisvaltainen läpileikkaus pelistä ja sen pelaajista sellaisella olettamukselle, että lukijoita ei tarvitse aliarvioida pintapuolisilla artikkeleilla. Se tuntui toimivan, sillä kuten sanottu, lehdellä oli harvinaisen uskollinen ydinlukijakunta, johon tutustuminen laajensi myös omaa näkemystäni siitä, millainen on tyypillinen WoWin pelaaja.
Tapaamani lukijat eivät olleet pelilehdille tyypillisesti vain nuoria miehiä, vaan ikä- ja sukupuolijakauma oli paljon laajempi. Naispuoliset lukijat olivat erityisen innokkaita lähettämään palautetta ja juttuehdotuksia, mutta muutenkin lukijoilta saatiin monia arvokkaita ideoita sisältöä varten.
 
- Mitä seuraavaksi? Teettekö ikinä enää WoW-julkaisuja?
 
WoWin tuotantotiimi jatkaa H-Townin muiden pelilehtien parissa, ja itse aion keskittyä esimerkiksi Pelaaja-lehden laajempien ilmiöartikkelien tuotantoon. Kuten jokainen wowittaja tietää, tämä harrastus vie paljon aikaa toisilta peleiltä. Osa lehden alkuaikoina kirjoittaneista toimittajista ja avustajista on jo lopettanut WoWin, mutta ydinjoukko aikoo jatkaa pelaamista. Nyt kun voin ensimmäistä kertaa vuosiin pelata täysin vapaasti ja pitää peliä hupina työn sijasta, aion pitää taukoa raidaamisesta ja hankkia munkilleni hupaisat transmog-varusteet vanhoista raideista. Uskon että se tulee tuntumaan aika rentouttavalta.
 
En sulje pois sitä mahdollisuutta, että tekisimme vielä esimerkiksi WoW-aiheisia yksittäisiä erikoislehtiä pelin virkistyessä esimerkiksi tulevien laajennusten kautta. Kustantamon toinen pelilehti Pelaaja käsittelee nykyään myös pc-pelejä, joten ehkä sielläkin puhutaan tulevaisuudessa kiinnostavimmista WoW-ilmiöistä. Tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, sillä kukapa olisi aikoinaan uskonut, että hullulta tuntuvana kokeiluna lähtenyt WoW-lehti ilmestyisi vuosikausia. Mutta niin kävi.
 
P.S. Yritämme saada Nubulaattori-sarjiksen "sankarit" vielä yhteen strippiin jättämään jäähyväiset...
 
Kiitos vielä kerran lukijoille.
 
Päätoimittaja
- Janne Pyykkönen